Banken moeten overstapservice gaan promoten.

De overstapservice van banken is te onbekend bij de consument vindt Knab. 63% van de Nederlanders* heeft nog nooit gehoord van deze service.
Daarom lanceert men vandaag een speciale animatievideo die door alle banken kan worden gebruikt waarin de overstapservice wordt uitgelegd.

Overstapservice
De gezamenlijke banken in Nederland hebben in 2004 de overstapservice ingevoerd. Het meenemen van je betaalrekeningnummer is in ons land namelijk niet mogelijk. Er is in het verleden wel gekeken naar de mogelijkheid om dit in te voeren. Maar de banken kwamen toen tot de conclusie dat het te ingewikkeld en te duur was. Inmiddels is het invoeren van nummerportabiliteit door het nieuwe Europese rekeningnummer, waarin bank- en landcode zit, voorlopig niet meer mogelijk. Knab wil niet wachten op een eventuele invoering daarvan in de toekomst en vindt dan ook dat banken consumenten actief moeten gaan wijzen de overstapservice. Deze service maakt veranderen van betaalrekening van de ene naar de andere bank eenvoudiger en zorgt ervoor dat je betalingsverkeer soepel doorloopt.

Banken doen niets om de overstapservice onder de aandacht te brengen
René Frijters, oprichter van Knab: “Het is niet verwonderlijk dat maar zo weinig mensen de overstapservice kennen. Banken doen namelijk niets om deze handige service onder de aandacht te brengen. Dat moet veranderen vinden wij. Veel meer consumenten moeten weten dat deze handige service bestaat. Nu hebben ze onterecht het idee dat overstappen naar een andere bank ingewikkeld is. Daarom hebben we een animatievideo gemaakt waarin wordt uitgelegd wat de overstapservice is en hoe het werkt. We hebben de video bewust merkloos gehouden zodat iedere bank hem in kan zetten. We dagen alle banken dan ook uit deze video te gebruiken. Op hun website, in nieuwsbrieven en op hun social media kanalen. Wij zijn vandaag begonnen en ik zie geen enkele reden waarom andere banken ons niet zouden volgen.”

Bron: Eufin